6 Kebaikan Mandi Sebelum Subuh

Hai,sudah semestinya ramai yang tidak mandi sebelum subuh melainkan dia nak pergi kerja,sekolah atau yang mmg sudah biasa mandi sebelum subuh. hik3. Biasa lah sejuk kan. Aku pun mana pernah mandi sebelum subuh. kantoi ! tak mandi. HAHA. Aku mandi sebelum zohor or sebelum maghrib jer. haa ! kantoi lagi sekali. hehe. 0kay,now tengok ape kebaikan nyer. semoga selepas nie semua boleh mandi sebelum subuh. ^.^v



1.Kulit lebih Lembut dan Halus
Pada waktu pagi selalunya kita akan memasang 'water heater' untuk mendapatkan air yang hangat dan mengilangkan kesejukan. Selepas itu, jika kita memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. Begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. Kulit pula lebih lembut dan halus.

2. Melancarkan Peredaran Darah
Jika peredaran darah kita lancar maka tubuh badan kita akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. Malah kita juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rase letih.

3. Meningkatkan Kesuburan
Kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila kita mandi pada waktu pagi. Ia dapat meningkatkan hormon testeron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

4. Mengurangkan Risiko Darah Tinggi
Untuk kita yang memiliki penyakit darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk kita mengurangkan penyakit kita. InsyaAllah dengan izin Allah jika ia diamalkan selalu, penyakit kita akan pulih.

5. Mengurangkan Tekanan Serta Tenang
Air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. Buat anda yang mengalami depresi, inilah cara yang terbaik untuk anda menghilangkannya. Oleh itu, ubahlah tabiat mandi pagi sebelum subuh.

6. Meningkatkan Sel Darah Merah
Mandi dengan air sejuk, ia akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. Apabila sel darah putih banyak, maka daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus. Oleh itu,anda tidak mudah untuk dijangkiti dengan sebarang penyakit.

0kay,ape lagi. bangun subuh terus mandi. hehehe. sejukk beb :)

--> MAGNUM. ?

3 comments:

Apa Saja said...

good info...mohon izin copy yer...dah copypun...tengkiu

Nor Quraishia said...

copy saja. hehe ^.^v

mahazan omar said...

mmg xprnah pn... tp bleh cba lpas ni... cba n amalkan... http://familydrjism.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...