10 Tips Mengurangkan Bau Badan

Anda mengalami masalah bau badan yang serius. ? Mari cuba tips ini. Semoga dapat membantu anda.

1. Gunakan anti perspiran. Anti perspiran mengandungi tawas yang dapat mengawal penghasilan air yang di keluarkan di bahagian lipatan peha, ketiak dan bahagian lain yang lembab. Tawas di dalam anti perspiran bertindak dengan air di dalam kelenjar peluh dan seterusnya membentuk penghalang sementara agar peluh tidak keluar.

2. Gunakan deodoran. Deodoran pula tidak mengurangkan peluh tetapi kegunaannya adalah supaya peluh tidak berbau. Ia bertindak dengan menghalang bakteria daripada membiak dan seterusnya menghalang bau peluh. Sesetengah produk deodoran di pasaran telah pun mengandungi anti perspiran, memudahkan anda mempuat pilihan. Gunakan selepas mandi untuk mengelakkan bau yang tidak menyenangkan.

:65: Hotlink just got more Bagus!

3. Pilihlah makanan yang sesuai. Makanan berlemak seperti keju akan menyebabkan bau badan kurang menyenangkan. Elakkan juga memakan bawang putih, bawang merah, dan makanan berempah secara berlebihan. Makanan ini bukan sahaja menyebabkan bau badan tetapi mengakibatkan mulut berbau tidak sedap.

4. Memakai bedak talkum anti bakteria di kawasan lipatan peha, ketiak atau bahagian yang mudah berpeluh dapat membantu mengurangkan bau badan. Kawasan yang lembab atau mudah berpeluh akan mengeluarkan bau dengan tindakan bakteria. Memakai bedak anti bakteria selain memastikan sentiasa kering, ianya dapat menyahkan bau peluh.

:65: CelcomGalaxyTab 7.7


5. Mandi secara konsisten dan lebih kerap adalah satu cara yang dapat menghindar bau badan lebih-lebih lagi jika tubuh anda aktif berpeluh.

6. Gunalah sabun anti-bakteria ketika anda mandi kerana ianya dapat menyingkirkan bakteria yang menyebabkan bau badan.

7. Seminggu sekali gunakan scrub untuk menyental tubuh badan anda. Selain dapat menghindari bau badan yang kurang menyenangkan, kulit anda akan kelihatan bersih dan cantik jika anda menggunakan scrub.

:65: The Lorax Movie! Win exclusive prizes + take a pic with LoraxMY in this game!

8. Semburlah Anggota badan anda dengan minyak wangi atau penyembur anti perspiran.

9. Cukurlah bulu di bawah lengan anda seminggu sekali. Bulu yang panjang akan memerangkap bau beluh di bawah lengan anda.

10. Pakailah sepatu atau sandal kulit. Jika kaki masih berbau gunakan bedak untuk kaki atau penyembur pada kasut.


:65: Capture the best moment of your life!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...